lauantai 11. lokakuuta 2014

Näin ompelen topin

Ensin tarvitaan tietenkin kaava. Itse olen hyväksi ilman muokkauksia havainnut ottobren 6/2013 malli 32. Peppi topin.
Ensin ommellaan toinen olkasauma. Sen jälkeen kantataan pääntie ja toinen kädentie. Minä teen sen näin

ompelen resorikaitaleen (tässä tapauksessa kanttasin samalla trikoolla kumpikin käy) kiinni ompelukoneella pisimmällä pistolla ja langankireydet löysällä. Vastaa siis harsintaa.


sitten kantti taitetaan oikeen asentoonsa ja ommellaan peitetikkikoneella. Tämän voi tietenkin tehdä myös kaksoisneulalla. Kantinkääntäjälle en ole vieläkään lämmennyt.

kanttauksen jälkeen aputikin voi vain vetää pois.
Siirrytään saumuroimaan toinen olkasauma. Paininjalan taakse voi taittaa palan kangasta itse käytän ylijäänyttä kantinpätkää. Olkasauman ompelu aloitetaan pääntieltä kantin kohdalta. Aseta kantit päällekkäin ja työnnä saumurin paininjalan alle. Neulojen on hyvä olla alhaalla.
saumurin alkupään hännän vedän neulalla saumuroinnin sisään.

sen jälkeen voi kantata toisen kädentien ja ommella sivusaumat. Ja tietenkin helman.
Sitten päästäänkin viimeistelyyn eli saumojen litistyksiin. Siirrytään ompelukoneelle. Säädän paininjalan puristuksen 1 (minun asteikko on 0-3). Piston pituus on minulla 2,5.

Olen laiska käyttämään irtonaista kankaanpalaa paininjalan takana joten yleensä taitan vaatteen niin, että saan jonkun kohdan kantista paininjalan taakse/alle jolloin paininjalka on tasaisesti. Sitten vain muutaman kerran ompele edestaakse ja lopputuloksen pitäisi olla tämä

Tarkkasilmäisimmät huomaa, että en vaihtanut kuin alalangan vastaamaan kantin väriä ja ylälangan pidin valkoisena niinkuin saumurinkin langat. Laiskuutta vai viisas pääsee vähemmällä. Makuasioita.

Valmis. Toivottavasti tästä on apua ja saa ja pitää kysyä jos epäselvyyksiä!!

Samalla haluan kiittää edelliseen kommentoineita. Vaikka harvoin vastaan jokaiselle erikseen kommenttiosioon kaikki luen ja jokainen kommentti lämmittää mieltä :) 

6 kommenttia:

Sallius kirjoitti...

No nyt selvisi tuo saumojen litistys minullekin. Kiitos!

Tiina kirjoitti...

Enä ole hoksannutkaan että tuon alun aputikkauksen voisi tehdä pois vedettävänä harsintana! Mulla on aina jäänyt nuo kiinnitysompeleet paikoilleen. Täytyypä kokeilla näinkin! :)

Anonyymi kirjoitti...

Hello, just wanted to say, I enjoyed this article.
It was funny. Keep on posting!

Feel free to surf to my weblog Merla

Anonyymi kirjoitti...

Hei, mua kiinnostaisi tietää, mitä peitetikkikonetta käytät? Olen ostamassa sellaista itselleni ja en oikein tiedä mistä lähtisi liikkeelle... Yksi Bernina oli mulla koekäytössä, mutta en saanut sillä tehtyä paksuja kanttauksia, vaikka säädin paininjalkaa.

Kerttu kirjoitti...

Janomen kone. Tilattu karnaluksista viron puolelta. Hyvin on toiminut kohta 2vuotta :)

pasi kirjoitti...

Vahingossa törmäsi netissä tähän ohjeeseen! Olipas hyvä ja kaikenkattava! Kiitos!